Mitt söndags mirakel

Idag var det en såndär mirakeldag.
 
Jag ligger och tar det lugnt med min huvudvärk från gårdagen när mor ringer och skriker att jag måste springa ner till fårhagen för en tacka håller på och ska lamma ute i snön. Och för er som inte vet det, så vill man ju gärna att dom lammar i slutet av april/början av maj och inte i januari. Men det har blivit en tjuvbetäckning. Snopet!
     Pappa hämtar traktorn med skopa och min mor och jag lägger Blackie på plats för färd mot stallet. Kaninen Jacken fick överge sin hästbox och nöja sig med vanliga buren och Blackie lastades in där istället. Och medan vi gjorde det så stod Docka och Ulla och kollade nyfiket på sin nya granne i boxen bredvid. Docka och Ulla är lamm sedan i fjol och får då stå inne så vi inte får några femhuvade inavels lamm.
     Men vi märker snart att något är fel med Blackie. Vi kollar efter och det verkar som om lammet ligger fel. (VARNING FÖR KÄNSLIGA LÄSARE!) Först ska klövarna dyka upp och därefter nosen. Men det jag såg var ett dött lamms nos och en klöv. Jag och farmor kavlar upp tröj ärmarna medan mor håller i Blackie. Farmor försökte hitta den andra klöven och det gjorde hon också efter en stund. Men som pricken över i:et är lammet otroligt stort så jag fick fatta grepp om lammet och dra för kung och fosterland för att få det att röra sig ur fläcken. Och tillslut lyckades jag få ett tillräckligt fast grepp för att den lilla varelsen skulle komma ut. Det var då jag såg det! Den rörde på nosen. Jag höll på att tappa andan! Jag hjar aldrig någonsin tidigare varit med om något liknande, och då har jag varit med om det mesta vad det gäller lammförlossningar. Jag tar hö och gnuggar nosen torr på lammet och vips, hon tar sitt allra första andetag!
     Ranglig som få men stark för att ha varit så nära döden. Synd bara att Blackie är dum i huvudet och inte vill ha sitt lamm. Det betyder att när jag går ner dit imorgon bitti så finns följande alternativ:

Ett.
Blackie har tagit sitt förnuft till fånga och lammet diar och lever.
Två Lammet har överlevt ändå och jag kan börja mata henne med flaska.
Tre. Lammet är dött.
 
Men vi lyckades hålla i Blackie så lammet fick klunka i sig lite råmjölk, så får vi se om det räcker tills imorgon. Men hittar det inte livslusten så finns det inget att göra. Det borde redan ha varit dött, men jag ska ta mig fan be för att hon klarar sig inatt.

Här är mitt mirakel:



Kan inte alla bara hålla tummarna för denna lilla kicka?

Kommentarer
Postat av: Anna

Gud vilken söt en! Håller tummarna såklart :)

2009-01-26 @ 08:12:44
URL: http://vaniljbanilj.blogg.se/
Postat av: Mamma

Sköt om henne så håller jag tummarna hela dan...

2009-01-26 @ 12:20:07
Postat av: Ulla

Nämen himmel vilken näpen sak! Måtte den klara sig!Håller alla mina tummar!

2009-01-26 @ 12:50:23
URL: http://draculla.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja visst är hon för tjusig! Och hon lever! Tjohoo!

2009-01-26 @ 15:17:59
URL: http://sandraengbergs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0