Gammalt eller nytt?

Jag tycker inte att man ska behöva känna sig pressad att skriva i sin blogg, och bara för att jag inte uppdaterar flera gånger om dagen precis nu så hoppas jag att ni har lite överseende med det. För jag har skollov. Eller lektionsfri vecka, heter det. 

Idag ska jag visa er en uppgift som vi fått över lovet som jag precis gjort färdig. Jag gillar att jämföra gammalt och nytt, för skillnaden kan vara så oerhört stor! 

Uppgiften gick ut på att omtolka ett äldre konstverk, det kändes naturligt att göra en jämförelse i stil med "hur ser det ut i dagens läge", men samtidigt väldigt klyschigt. Men sedan tänkte jag på det en gång till. För när jag gjorde denna bild så gjorde jag den så snabbt som möjligt för att komma så långt ifrån originalet rent tidsmässigt. Och när jag blev färdig ca 3 minuter senare så mådde jag nästan dåligt. Det kändes som ett hån mot denne fantastiske konstnär och den fina modellen som för länge sedan skapat detta mästerverk. Har jag egentligen rätt att bara klampa på och kladda ihop något som sedan visas sida vid sida som en jämförelse. Det känns dumt. 

Samtidigt så är det ungefär såhär man visar skönhet i moderna blaskor. Snabba skisser som innehåller propotionsfel, väldigt få detaljer, knappa bakgrunder och är helt enkelt så långt ifrån verkligheten som möjligt. Ännu en gång så var det finare förr, även om det säkerligen säljer bättre med dagens metoder. 

Vad tycker ni?


   


Kommentarer
Postat av: Amanda

Inte för att vara elak pie men jag skulle hellre köpa den högra klänningen om de var i ett mode magasin ;) moahahahah

Hoppas de går bra i skolan :) du verkar göra mycket skoj^^

2009-11-03 @ 20:48:49
URL: http://sam.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0