Harry Potter och Dödsrelikerna

Okej, ni får skratta, jag lovar.
     Jag har ju läst alla Potter böcker fram till den sista. Men det tog mig lång tid innan jag började läsa den sista. Jag vet inte varför egentligen, men nu är det gjort. På någon dag plöjde jag de 800 sidorna och nu är det klart. Så vad tycker jag då om denna serie som det har varit så myket ståhej om? Jo, serien i allmänt. SUPER! Vilken fantasi J.K Rowling har! Utomordentligt imponerande! Men sista boken föll på många ställen som jag själv tycker är underliga. För det är också den enda boken som inte har hållit på de punkterna.
     Till att börja med så är dialogen ändrad på. Den är inte lika rapp utan mer ohyffsad. Den har inte samma stil och pricksäkerhet som i de sex första böckerna. Och det kan mycket väl ha att göra med nästa grej som jag tycker är dålig. Personerna i serien har i sista boken blivit baserade på filmkaraktärerna istället för tvärt om. Det är väldigt dåligt gjort, enligt min mening. Böckerna ska vara i centrum, filmerna är något som ska komma på köpet. De ska inte ens beblandas med varandra på det viset. Boken kändes också aningen utdragen, men ändå lyckades spänningen hålla i sig i hela boken, imponerande! 
     Men slutet, hoho? Bara jag som tycker att det blev bakvänt? Jag vill ju inte avslöja något för folk som inte läst den, men va tusan?  

Jaja, nu är den serien klar, färdig, finito. Undra jag vad som blir nästa ståhej grej inom fantasyn (bortsett från Twilight, som börjar gå mig på nerverna så mycket att jag inte ens orkat läsa bok numero fyra).



/Sandra

Kommentarer
Postat av: Evelyn

Men du måste ju läsa den på engelska!! :O Inget fel på den då, tyckte den var super! :)

2009-03-04 @ 23:45:34
URL: http://gukoret.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag läste halva på engelska först, men sen när jag hittade den svenska på bokrean så köpte jag den och läste den istället. Och alla fel finns fortfarande där, lite besviken faktiskt språket är för annorlunda, för "filmmanus-aktigt" för min smak, det var inte dom 6 första böckerna :) Och enligt mig så har inte det någonting med språket att göra :) Men det går inte att komma ifrån att det är en serie jävligt imponerande böcker!

2009-03-05 @ 15:59:08
URL: http://sandraengbergs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0