Husmoderns Hemkurer och Goda Råd - 1

Jag har funnit en väldigt fin bok här hemma som antagligen kommer ifrån mormors mor. Den heter som rubriken skvallrar om "Husmoderns Hemkurer och Goda Råd" och är en hjälpreda för kvinnan. Den är skriven 1934 och innehåller otroligt många tips på hur man skall lösa olika problem i hemmet, hur man behandlar kroppen vid sjukdom, hur man pratar i telefon, hur man skall uppträda vid fest och en hel massa mer. Jag tänkte göra det till en liten följetång med tips.



Husmoderns Hemkurer och Goda Råd, 1934, tipsar om:

Ansiktsrynkor:

Med skrupulös renlighet och lämplig näring för huden jämte undvikande av häftiga lynnesutbrott och grimasering, t ex. att rynka pannan, grina mot solen eller på annat sätt vrida till ansiktet, kunna de så mycket fruktade rynkorna hållas borta tämligen länge, ja, ända in i sena ålderdomen. Om rynkorna skulle uppenbara sig i förtid, äro de lätt bortarbetade med lämplig crème och massage.

 


Kommentarer
Postat av: Ulla

Den där boken är fantastisk! När jag var fjortis & hade komplex för min breda näsa så läste jag i den där boken att man skulle gå omkring och klämma ihop näsan så skulle den bli mindre(!) Inte hjälpte det! Sedan har de ett riktigt bra recept mot förkylning! Svartvinbär ska dra i renat och sedan ska man ta en vinglas (!) vid behov. sludder sludder...

2010-04-09 @ 09:59:24
URL: http://draculla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0