Travhistoria

Här kommer en bit travhistoria. Mina farföräldrar var nämligen i travbranchen förr. Och börjar man att rota i det förflutna så kan man komma fram till mycket intressant. De ägde nämligen Mystic Park, en elittravhäst från USA som även är fader till Mack Lobell, en av världens bästa travhästar. 


------

Mack Lobell efter Mystic Park - Matina Hanover är en amerikanskfödd travhäst som är den första och hittills ende 4-årige travare som vunnit Elitloppet (1988), då med John D Campbell. Mack Lobell vann även Elitloppet 1990, då med Thomas Nilsson i sulkyn.

Vid tre års ålder satte han sitt personliga rekord 1.09,7 vilket då var världsrekord för travare. Bland segrarna i USA står bland andra segern i Hambletonian Stakes som en av de främsta.

Som fyraåring köptes han till Sverige, framför allt för avelsändamål, men han fortsatte också att i viss utsträckning tävla.

Under sin aktiva tid sprang han in en vinstsumma på 3 917 594 USD motsvarande cirka 26,6 miljoner SEK.

------



Jag hoppas att ingen tror att jag skryter, jag vill dela med mig av min släkts historia som jag tidigare inte vetat om i denna utsträckning.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0